۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

انقلابی های دیروز ، متهمان امروز

مهدی محسنی: در ایام انتخابات، میر حسین موسوی حلقه ای از مشاوران مختلف را گرد خود جمع کرده بود که از نظر سابقه سیاسی ، اقتصادی و انقلابی مجموعه ای منحصر به فرد محسوب می شدند. موسوی پیش ازین از مشاورانش به عنوان نقطه قوت عملکردش و به عنوان سالم ترین و بی حاشیه ترین افراد نام برده بود.

در پی تحولات پس از انتخابات و شروع موج گسترده سرکوب، خشونت و بازداشت، اسم تعداد زیادی از مشاورین موسوی نیز در بین اسامی افراد دربند به چشم می خورد.

دستگیری مشاوران ؛ تحدید میر حسین موسوی

از مشاوران و نزدیکان میر حسین موسوی می توان به قربان بهزادیان نژاد، محمد باقریان، سیدعلیرضا حسینی بهشتی، سید محمد رضا حسینی بهشتی، محمد رضا تاجیک ، علیرضا بهشتی شیرازی، حسن عابدی جعفری، محمدرضا واعظ مهدوی‌، اردشیر امیر ارجمند، علی عرب مازار یزدی، فرشاد مومنی و حمزه غالبی اشاره نمود.

نگاهی به سوابق و عملکرد مشاوران و سابقه خانوادگی آنان می تواند معیار سنجش برخی اتهاماتی باشد که توسط جریانات حاکم به موسوی و همراهانش وارد می گردد. همچنین باید به این نکته اشاره نمود که اکثریت این افراد یا در بازداشت به سر می برند و یا چندین بار احضار ، دستگیر و تهدید شده اند تا فعالیت خود را ادامه ندهند.

به نظر می رسد عمده این اقدامات برای آن صورت می گیرد تا در فعالیت های میر حسین موسوی اخلال صورت گیرد.

با این وجود بازداشت افرادی همچون سید علیرضا حسینی بهشتی ، محمد باقریان ، قربان بهزادیان نژاد، علیرضا بهشتی شیرازی و محمدرضا تاجیک که افرادی با سوابق روشن انقلابی محسوب می گردند حتی با نارضایتی بسیاری از جریانات حامی حکومت روبرو شده است.

بسیاری از خانواده های شهدا ، مراجع عظام تقلید و حتی بیت و یاران نزدیک آیت الله خمینی (ره) ضمن انتقاد از این شرایط از این افراد و خانواده هایشان حمایت خود را اعلام کردند. به عنوان نمونه پس از آزادی فرزند آیت الله بهشتی ، سید علیرضا حسینی بهشتی در شهریور ماه گذشته، همسر حاج احمد آقای خمینی و سید حسن آقای خمینی نوه امام ، به دیدار آقای بهشتی رفتند و از وی دلجویی نمودند.

فرزند شهید آیت الله بهشتی در زندان

دکتر سید علیرضا حسینی بهشتی متولد ۱۳۴۱ در قم عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در تهران، و عضو و دبیر کل جمعیت توحید و تعاون است. او مدیر مسئول روزنامهٔ کلمهٔ سبز و مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات دهم ریاست جمهوری بود. وی فرزند شهید آیت الله سید محمد حسینی بهشتی از روحانیون نزدیک به آیت الله خمینی(ره) ، نخستین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی و بنیانگذار حزب جمهوری اسلامی که در انفجار دفتر این حزب در سال ۱۳۶۰ به همراه بسیاری دیگر از اعضای حزب جان باخت است.

آقای بهشتی مقالات و تالیفات مختلفی دارد و در زمینه گفتگوی میان مذاهب اسلامی فعال هستند. از تالیفات ایشان می توان به ابعاد نظری مسئله تساهل، پساتجددگرایی و جامعه امروز ایران، مبانی معرفت شناختی نظریه عدالت اجتماعی، مبانی نظری سیاست در جوامع چند فرهنگی، لیبرالیزم اثر جان گری (ترجمه) و جستارهایی در شناخت اندیشه سیاسی معاصر غرب نام برد.

سید علیرضا حسینی بهشتی اولین بار در ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ به دنبال بسته شدن دفتر کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ایران بازداشت شد و پس از ۵ روز با قرار وثیقه آزاد شد . پس از حوادث عاشورای خونین در ایران نیز برای دومین بار در روز هفتم دی ماه ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی در سر کلاس درسش در دانشگاه تربیت مدرس بازداشت شد.

محمد باقریان ؛ از شورای عالی انقلاب تا زندان

مهندس محمد باقریان متولد ۱۳۲۶ در تهران ، یکی از مشاوران توانمند میرحسین موسوی محسوب می گردد. به واقع از او می توان به عنوان یکی از تئوریسین های حلقه مشاوران موسوی نام برد.

آقای باقریان دانش آموخته فوق لیسانس مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز است. از سوابق اجرائی وی می توان به معاون نخست وزیر موسوی، معاون و مشاور ارشد رئیس جمهور محمد خاتمی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران، مشاور وزیر صنایع، مشاور وزیر نیرو، عضو شورای مرکز تحقیات استرتژیک ریاست جمهوری و … از سال ۱۳۵۴ تاکنون نام برد. محمد باقریان نیز از تاریخ هفتم دی ماه در بازداشت به سر می برد.

بهزادیان نژاد ؛ رئیس ستاد میر حسین موسوی

دکتر قربان بهزادیان نژاد رئیس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی است. وی کارشناسی خود را در رشته علوم آزمایشگاهی، کارشناسی ارشد باکتری شناسی و دکترای میکروبیولوژی پزشکی کسب کرده و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس است. وی ریاست موسسه تحقیقات و توسعه انسانی را بر عهده دارد.

آقای بهزادیان نژاد یکی از میانه رو ترین افراد و بیشتر چهره ای علمی و تحقیقاتی است. آقای بهزادیان نزاد که از دوستان نزدیک میر حسین موسوی محسوب می گردد از هفتم دی ماه امسال در بازداشت به سر می برد. پیش از این برادر زاده وی نیز بازداشت شده بود.

دکتر تاجیک ؛ از مشاور رئیس جمهور تا مشاور نخست وزیر

دکتر محمدرضا تاجیک، متولد ۱۳۳۷ در تهران مدرک لیسانس علوم سیاسى خود را از دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۹ اخذ کرد، مدرک فوق لیسانس روابط بین الملل از دانشگاه تهران ۱۳۷۱ و همچنین دوره فوق لیسانس علوم سیاسى (دانشگاه آزاد، ۷۱-۶۹). آقای تاجیک مدرک فوق لیسانس و دکترای تحلیل گفتمان در سیاست از دانشگاه اسکس انگلستان، ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴ کسب نمود. وی دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتى است.

محمدرضا تاجیک از سال ۱۳۷۶ فصلنامه گفتمان را منتشر می کند. تاجیک مى گوید: “بیشترین تلاش من این است که بتوانم در این فضاى گفتمانى، بالاخره شکل گیرى گفتمان هاى سیاسى، تلاطمات گفتمان هاى سیاسى، رادیکالیزه شدن و محافظه کارشدن گفتمان هاى سیاسى و تکثر اجتماعى و تکثر هویت هاى اجتماعى و سیاسى را از این منظر توضیح بدهم.” محمدرضا تاجیک همچون دیگر مشاوران میر حسین موسوی از تاریخ هفتم دی ماه در بازداشت به سر می برد.

روزنامه “جوان” وابسته به سپاه پاسداران در توجیه بازداشت “محمدرضا تاجیک” مشاور ارشد “میرحسین موسوی” بخش هایی از یک جزوه راهبردی به نام “چیست یاران طریقت بعد از این تدبیرما” را منتشر کرده و با نام بردن از تاجیک به عنوان تدوین کننده این جزوه مدعی شده است که مبنای فعالیت های موسوی پس از انتخابات ریاست جمهوری برگرفته از توصیه های مندرج در این جزوه بوده است.

علیرضا بهشتی شیرازی ؛ دبیر دولت نخست وزیر امام

سید علیرضا بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه کلمه سبز و از مشاوران نزدیک میر حسین موسوی است. آقای بهشتی شیرازی دبیر هیات دولت مهندس میر حسین موسوی بوده است.

آقای بهشتی در نامه ای خطاب به سید احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران و هوادار سر سخت دولت احمدی نزاد می نویسد: ” حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت اگر عملی انجام دادید که بیگانگان از شما خشنود شدند بدانید کار شما خطا بوده است؛ این یک معیار است، یک معیار ساده. با این وجود او به فاصله ده دقیقه بعد از این کلمات تاییدات کارکنان عالیرتبه وزارت خارجه آمریکا را سندی بر پیروزمندانه بودن عملکرد فرستادگان ایران در مذاکرات ژنو معرفی کرد. از نظر امام جمعه موقت تهران شهادت آقای بولتون و یا اظهار نظر شبکه خبری سی‌ان‌ان کمترین لطمه‌ای به معیار ساده‌ای که وضع کرده است نمی‌زند – الفضل ما شهد به الاعداء، برتری آن است که دشمنان بدان گواهی دهند – اما اظهار نظر کسانی دیگر در مورد قتل ندا آقا سلطان نهضت سبز را متهم به وابستگی می‌کند. آیا این یک تقلب در معیار نیست؟ ندا آقا سلطان جز صرف‌نظر کردن از حقوق خود چه کار باید می‌کرد تا متهم به ارتباط با بیگانه نشود. او در کدام جلسه با خارجی‌ها صحبت کرد و کدام دادوستد را با آنان انجام داد؟ بلکه این معیار باید در مورد کسانی اعمال شود که در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای با آمریکایی‌ها پشت میز مذاکره نشستند. بر اساس معیار ساده شما درست‌تر این است که نسبت به تقدیر آمریکایی‌ها از پیروزی ایران در مذاکرات ژنو با سوءظن برخورد کنیم و بگوییم عاقلان دانند.”

آقای بهشتی شیرازی روز هفتم دی ماه ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. برخی به اشتباه وی را مسوول سایت کلمه می دانستند اما آقای بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه کلمه سبز بود که فردای روز انتخابات ۲۲ خرداد توقیف شد.

حسن عابدی جعفری ؛ از وزرات بازرگانی تا زندان اوین

دکتر حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی در دولت دوم میرحسین موسوی بود. دکتر عابدی جعفری مدرک دکتری خود را از دانشگاه ایالتی تگزاس در زمینه مدیریت دریافت کرده است. وی در زمان حضور امام خمینی در پاریس، آمریکا را به مقصد فرانسه ترک نموده و امام خمینی را در پاریس همراهی نموده است.

عابدی جعفری که در محافل سیاسی به عابد جعفری معروف است جرء موسسین سپاه پاسداران بوده و از اعضای مرکزی آن در سال های ابتدایی شکل گیری این نهاد به شمار می ‌رفته است. در کابینه شهید رجایی معاونت وزارت بازرگانی را پذیرفت و در حادثه هفت تیر از ناحیه پا و گوش مجروح شد.

وی در زمان دولت میر حسین موسوی تصدی وزارت بازرگانی را به عنوان مهمترین وزارت خانه کشور در آن زمان بر عهده گرفته و با مخالفت های زیادی از طرف بازار مواجه شد. به دلیل حمایت شدید وی از اصناف تولیدی در زمان جنگ وی را می‌توان از پایه گذاران تولید پس از انقلاب در کشور به شمار آورد.

عابدی جعفری پس از جنگ به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و در سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به حکم سید حسن خمینی ریاست پژوهشکده امام خمینی را بر عهده گرفت. در سال های اخیر دکتر عابدی جعفری پژوهشکده‌های مدیریت اسلامی و مبارزه با فساد اداری را در دانشگاه تهران راه اندازی نموده و از صاحبنظران عمده این دو حوزه در داخل کشور محسوب می‌گردد.

فعالیت های علمی وی در طول این سال ها در سازمان حج، دبیر خانه انقلاب فرهنگی، دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارگان های دیگر کشور باعث نزدیکی او با مسائل جاری کشور می‌باشد. بدلیل نزدیکی رابطه وی و تخصص وی در زمینه مدیریت دکتر عابدی جعفری به سمت مسوول منابع انسانی ستاد انتخاباتی مهندس میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم منصوب گردید.

دکتر حسن عابدی جعفری در حال حاضر عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است. کتاب‌های رهبری کاریزماتیک و تصمیم‌گیری حکیمانه از تالیفات اوست. عابد جعفری رئیس کمیته اقتصادی ستاد میرحسین موسوی به همراه آقای عرب مازار در هشتم دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و روز ۲۴ دی ماه پس از ۱۶ روز آزاد شد. این استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، پس از آزادی در میان استقبال اساتید و دانشجویان در دانشگاه حضور یافت.

فرشاد مومنی ؛ عضو حزب جمهوری اسلامی و مشاور نخست وزیر امام

دکتر فرشاد مؤمنی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، عضو مؤسسه دین و اقتصاد و صاحب نظر اقتصادی است. وی که به نوعی به اقتصاد نهادگرا معتقد است، به عنوان مشاور ارشد اقتصادی موسوی قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری انتخاب گردید. فرشاد مومنی از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود و در آن زمان مسئولیت کمیته دانش‌آموزی حزب را برعهده داشت.

در دوران نخست وزیری میرحسین موسوی نیز به عنوان دستیار در کنار میرمصطفی عالی ‌نسب، مشاور ارشد اقتصادی موسوی، کار می‌کرد. وی پیش و پس از انقلاب رابطهٔ نزدیکی با آیت الله شهید بهشتی داشت و هم اکنون نیز عضو مؤسسه تنظیم و نشر آثار شهید بهشتی می ‌باشد. از آثار مکتوب وی می توان به علم اقتصاد و بحران در اقتصاد ایران، کالبدشناسی یک برنامه توسعه، اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری و ترجمه نظریه نهادگرایی در علم سیاست، نوشته گای پیترز نام برد. وی روز هشتم دی ماه به همراه دکتر عرب مازار بازداشت شده است.

اردشیر امیر ارجمند ، مشاور حقوقی میر حسین موسوی

دکتر اردشیر امیر ارجمند دانش آموخته دکترا حقوق از دانشگاه سوربن فرانسه، دانشیار حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، موسس و رئیس سابق کرسی صلح، دموکراسی و حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران (که چند ماه قبل توسط دولت احمدی نژاد بطور غیر قانونی عزل شد) و مشاور حقوقی میرحسین موسوی است که یک روز پس از عاشورا خونین در هفتم دی ماه بازداشت شد.

حمزه غالبی ، رئیس ستاد جوانان ستاد موسوی

حمزه غالبی متولد ۱۳۶۱ در اشکذر یزد می باشد. وی دانشجوی کارشناسی ارشدعلوم سیاسی دانشکدهٔ علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس است. همچنین آقای غالبی عضو شورای مرکزی و دبیر اجرایی جمعیت توحید و تعاون است. غالبی جوانترین مشاور میر حسین موسوی محسوب می گردد. وی به عنوان رئیس شاخه جوانان ستاد میرحسین موسوی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، بازداشت و پس از گذشت ۷۰ روز بازداشت که ۶۴ روز آن در زندان انفرادی سپری شد، در روز دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ از زندان آزاد شد.

منبع :سایت جرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر