۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

علی شیمیایی سرانجام اعدام شد

کلمه: عراق روز دوشنبه سرانجام حکم اعدام علی احمد المجید معروف به علی شیمیایی، پسر عمو و دستیار صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، را به اجرا گذاشت. علی شیمیایی از سال ۲۰۰۷ چهار بار به جرم جنایت علیه بشریت به اعدام محکوم شده بود.

خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر اعدام این عضو ارشد حکومت عراق در زمان صدام حسین را به نقل از علی الدباغ سخنگوی دولت عراق منتشر کردند.

علی احمد المجید به دلیل استفاده از گاز شیمیایی بر علیه کردهای حلبچه به علی شیمیایی معروف شد.

علی شیمیایی نخستین بار در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷، تیر ماه ۸۶، به اتهام دست داشتن در اقدام نظامی علیه کردهای عراق در سال ۸۸ در دادگاه موسوم به انفال به اعدام محکوم شد. اما پس از آن در جریان ادامه محاکمه‌اش سه بار دیگر حدفاصل دسامبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۱۰ به اتهام دست داشتن در کشتار شیعیان در سال‌های ۹۱ و ۹۹ میلادی و نیز استفاده گاز شیمیایی علیه کردها در سال ۸۸ که مرگ نزدیک به ۵ هزار کرد را در پی داشت، پذیرای حکم اعدام شد.

حکم اعدام این عضو ارشد حکومت دیکتاتور سابق عراق پیشتر در فوریه سال ۲۰۰۸ توسط شورای ریاست جمهوری عراق تأیید شده، اما به دلیل مباحثات قانونی تا کنون به اجرا در نیامده بود.

علی شیمیایی در سال ۷۹ میلادی زمانی که صدام حسین در عراق قدرت را به دست گرفت، نقش عمده در تصفیه حزب بعث داشت و همچون شماری دیگری از مقامات ارشد حکومت پیشین عراق، به دلیل بستگی‌های قومی و فامیلی با صدام در حلقه نزدیک یاران وی قرار داشت.

در ماه اوت سال ۱۹۹۰ میلادی و پس از اشغال کویت توسط عراق، علی شیمیایی از سوی صدام به عنوان حاکم نظامی عراق منصوب شد و اما سه ماه از ترس اینکه شهرت وی به برخوردهای وحشیانه سبب انسجام بیشتر متحدان کویت شود از این مقام برکنار شد.

با این حال پس از آنکه ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۹۱میلادی، نیروهای عراقی را از مناطق اشغالی بیرون راندند، صدام وی را با هدف سرکوب شورشیان شیعه در جنوب این کشور به عنوان وزیر کشور منصوب کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر